Wij hebben voor deze Mitsubishi een complete motorrevisie uitgevoerd. Nadat bij een km-stand van 334259 km een drijfstang-lager de motor heeft doen stil vallen hebben wij de motor volledig gereviseerd. De motor had al last van overmatig olieverbruik, en minder vermogen vlak voor het overlijden van de motor.

De Mitsubishi Carisma MSX Sedan is een redelijk zeldzame vreschijning. . Een auto die gemaakt is in de Nedcar fabriek in Born van eind 1996 tot begin 1997. De auto was het topmodel van de serie, is nooit officieel verkocht hier in Nederland. Hij deelt qua onderstel veel techniek met de Volvo S40 en V40 modellen, die ook in Born werden gemaak. De motor is bijna hetzelfde als de motor uit de Colt GTI, hij levert 140PK en 167nm uit een 1.8 liter met 16 kleppen en een dubbele nokkenas. 

CarismaMSXmotorruimte

Vlakken Onderblok    

 Vlakken Kop

Tijdens de revisie bleek dat de originele krukas te veel ingesleten was, waardoor een andere krukas noodzakelijk was (zie foto hieronder). Uiteindelijk is de cilinderkop helemaal gereviseerd, en is er een ander onderblok als basis genomen om de motor weer op te bouwen.  

Krukas Ingelopen

De Krukas, de poelie, het vliegwiel en de drukgroep zijn op de balanceermachine netjes uitgebalanceerd. De zuigers zijn netjes gewogen en gelijk gemaakt qua gewicht. Het vliegwiel is ongeveer 1 kg lichter gemaakt door het af te draaien (zie foto hieronder). Als laatste krijgt deze motor een iets grotere gasklep om de gaspedaal response nog verder te optimaliseren. 

Afdraaien Vliegwiel

Bij de opbouw van de motor hebben we er voor gekozen gebruik te maken van King Race drijfstang lagers en standaard krukaslagers. Het onderblok is netjes nagehoond, de zuigers zijn ontdaan van koolaanslag en voorzien van nieuwe zuigerveren. 

De cilinderkop is voorzien van nieuwe klepsteelrubbers, 8 nieuwe uitlaatkleppen en 16 nieuwe hydraulische klepstoters. De slijtage aan de kop viel gelukkig erg mee. De cilinderkop is net als het onderblok ook gevlakt, 0,10mm en de kleppen en klepzittingen zijn netjes ingeslepen zodat een optimale dichting van de kleppen gegarandeerd is. 

{youtube}AVwU0KONyRg{/youtube}

Omdat deze motor voorzien is van een EGR systeem hebben we de EGR afgeplugd dat scheelt inwendige vervuiling waarmee inwendige vervuiling waar deze motor chronisch last van had zo veel als mogelijk wordt voorkomen.